tiistai 20. toukokuuta 2014

7-luokkalaisten englannin ja historian blogiprojekti / Hanna ja Aki



Tarkoituksena oli toteuttaa englannin kielen ja historian opetuksen integroitu tvt-projekti, jossa oppilaat pääsevät itse tutkimaan ja luomaan sekä samalla kehittämään tvt-taitojaan. Kohteena oli yksi 7. vuosikurssin luokka, jossa oli n. 15 oppilasta. Aiheeksi valikoitui David Livingstonen muistiinpanot ja päiväkirja, tässä tapauksessa blogin muodossa.

Ryhmät tutustuivat aiheeseen aluksi opettajan johdolla ja sen jälkeen itsenäisesti etsien tietoa verkosta. Samalla oppilaita opastettiin tiedonhakuun ja lähdekritiikkiin liittyvissä asioissa. Oppilaat jaettiin seitsemään pienryhmään, joille jokaiselle annettiin oma ajallinen viitekehys. Näin saatiin päiväkirjamerkinnät etenemään kronologisessa järjestyksessä.

Tiedonhaun jälkeen pienryhmät saivat valita, ryhtyvätkö kirjoittamaan päiväkirjamerkintöjä suoraan englanniksi tai ensin suomeksi ja sitten kääntämään ne englanniksi. Englannin kielen osalta oppilaita opastettiin eri verkkosanakirjojen käytössä ja tiedonhaussa eri kielillä. Keskustelimme myös konekääntimien (esim. Google-kääntäjä) luotettavuudesta.

Oppilaat kirjoittivat osionsa Google Driveen ja jakoivat tekstit opettajille. Opettajat lukivat ja kommentoivat tekstejä ja oppilaat muokkasivat tekstejään kommenttien pohjalta. Kun päiväkirjamerkinnät olivat valmiit, tutustuimme Blogger-blogin luomiseen, editoimiseen ja julkaisemiseen. Opettajat olivat luoneet blogin pohjan, johon oppilaat pääsivät itse lisäämään julkaisunsa. Tekstien lisäksi päätimme monipuolistaa blogia kuvilla. Osa ryhmistä ehti tuottaa kuvan, valokuvan tai piirroksen, joka lisättiin päiväkirjamerkinnän yhteyteen.

Onnistumisia:
- Livingstone aiheena oli hyvä, sillä siinä oli mahdollista yhdistää kahden eri oppiaineen sisältöjä sujuvasti
- Ryhmä oli innostunut ja lähti mielellään toteuttamaan projektia
- Blogi oli kätevä ja helposti omaksuttava väline, jossa oppilaat pääsivät itse luomaan sisältöjä
- Oppilaat olivat jo tottuneet käyttämään Google Drivea, joten sen käyttö oli helppoa ja toimi hyvänä apuna

Haasteita:
- Ajankäyttö oli arvioitu hieman alakanttiin, projektia olisi voinut kehittää vieläkin monipuolisemmaksi, jos aikaa olisi ollut enemmän. Myös projektin loppuanalyysi ja itsearviointi olisivat tarvinneet enemmän aikaa.

Blogi löytyy osoitteesta: http://porlammi-livingstone.blogspot.fi/

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti