tiistai 20. toukokuuta 2014

Tekstiilityön prosessin kuvaus digitaalisessa portfoliossa


Tekstiilityön valinnainen TSV 4 kurssi toteutti päättötyönä vapaa valintaisen työn, jonka prosessin he kuvasivat digitaaliseen portfolioon. Työksi sai valita ihan mitä vaan, joko kolmiulotteisena toteutettavan konkreettisen työn, esitelmän, videoteoksen tai vaikka digitaalisessa muodossa olevan tekstiiien maailmaan jotenkin linkittyvän työn. Kaikki ryhmän opiskelijat valitsivat tekstiilimateriaaleista toteutettavan työn.

Työn aiheina oli kaksi päättäjäismekkoa, seinävaate, kankaanpainotyö, hevosen loimi ja siirtokuvatekniikalla toteutettava työ .

Jaoin kurssin alussa kaikille opiskelijoillen Drivessa digitaalista portfoliota varten mallipohjan, jossa oli runkoehdotus niille asioille, joita työssä tulee käsitellä prosessin aikana. Istuimme koulun aulassa, johon olin siirtänyt muutaman pöydän biologian luokasta, jokaisella oli Gromebook edessään ja työskentelimme jokainen omalla koneella. Sitä mukaan kun juttelimme portfolion rakenteesta ja arviointikriteereistöstä, päivitin runkoa mallityöhön. Kun olimme saaneet mallirungon valmiiksi, oppilaat lähtivät työstämään omaa työtänsä. Kiertelin tilassa ja autoin siinä missä osasin. Sujuvasti oppilaat neuvoivat minua ja toisiaan. Ohi kulki muita oppilaita kaksoistunnin aikana ja tulivat kyselemään, että mitä te teette. Saimme ihastuneita kommentteja ja apua ohi kulkevilta erinomaiset TVT taidot omaavilta opettajilta. Opettajan olin etukäteen pelännyt, että opiskelijat eivät innostuisi portfolion tekemisestä ja kokisivat sen vain ylimääräisenä vaivana. Näin ei kuitenkaan tapahtunut, vaan kaikki rupesivat tekemään innokkaasti, omatoimisesti ja taitavasti omaa portfoliotaan. Opettajan rooli oli tässä tilanteessa vain keskusteleva ja raameja luova. Itsekin innostuin todella paljon työtavasta tässä vaiheessa.

Digitaalisessa portfoliossa oli pääkohtina seuraavat otsikkotasot:

  • Työn ideointi
  • Lopullisesta suunnitelmasta kuvaus ja kuvia
  • Työn tavoitteet
  • Työn arviointikriteerit
  • Kuvien oikeudet
  • Työn aikataulusuunnitelma
  • Työvaiheetm työprosessin kuvaus
  • Valmiin työn esittely kuvineen
  • Työn kirjallinen arvionti

Prosessin aikana opiskelijat ottivat digitaalisia kuvia kangaskauppareissulta, erilaisista työvaiheista, kokeiluista, materiaaleista ja suunnitelmista. Kuvia otettiin koulun kameralla, omilla kameroilla, puhelimien kameroilla ja ipadilla. Kuvien lisäksi muistuttelin kirjoittamaan ylös prosessia, mitä milloinkin on tehty, kokemuksia kokeiluista, työjärjestystä ja aikataulua. Portfoliota työstettiin kurssin puolivälissä yhdessä kaksoistunnilla ja kurssin lopuksi yhdellä kaksoistunnilla. Opiskelijoiden  konkreettinen kolmiulotteinen lopputyö vei kuitenkin niin paljon aikaa, että digitaaliseen portfolioon ei tahtonut jäädä tarpeeksi aikaa.
Portfolion työstäminen jäi alun yhteisen kerran jälkeen pitkälti opiskelijoiden omatoimisuuden varaan. Viimeisellä palautuskerralla, annoin kaikille vielä aikaa palauttaa portfolio sunnuntaihin klo 15.00 mennessä Driveen. Tässä tulee esille yksi oivallukseni TVT -projekstin ajalta, arviointi oli  aika ja paikka riippumatonta. Nyt pystyin arvioimaan tekstiilitöitä keskellä yötä oman työpöytäni ääressä kotona. Ei tavinnut kantaa mitään, ottaa isoja pahvisia portfoliota saati muistaa kaikkea materiaalia mukaan. Senkun avasi koneen.



Ahaa elämyksiä projektin tiimoilta:
  • Oppilaille mieluisa työtapa
  • Innostavaa ja ehdottomasti tätä päivää
  • Itse opin valtavasti lisää, koko käsityönopetukseni pohja tulee rakentumaan uudella tavalla, otan vahvasti omaan opetukseen jo suunnitteluvaiheessa TVT -taidot ja hyödyt mukaan. Tässä sellainen työtapa, jolla saa varmasti ihan jokaisen innsotumaan jollain tavalla
  • eriyttäminen on helppoa
  • opettajan helppo seurata mitä oppilaat ovat saaneet aikaiseksi
  • oppilaiden helppo palauttaa työt 
  • Opettajan helppoa arvioida, antaa palautetta matkan varrella ja lopuksi. Oppilas pystyy helposti vastaamaan palautteeseen ja tämän jälkeen voi alkaa hyvä vuoropuhelu työstä, prosessista ja lopputuloksesta arviointeineen. Asioihin on helppo palata.
  • oppilaat selvästi rakastavat kuvantaa ja kirjoittaa  omia/omista ajatuksista ja töistä
  • Opettajan oli mahtavaa lukea  keskellä yötä opiskelijoiden aikaansaannoksia. Opiskelijat kysyivät viimeisellä kerralla, että haluanko heidän työnsä arvioitavaksi, niin vastasin, että portfolio riittää. Siellähän oli kuvattuna koko prosessi, valmiista työstä kuva lukien. Muistin hyvin työt ja nyt pelkästään portfoliot riittivät. En tarvinnut kantaa mitään. Ja opiskelijat saivat palauttaa työnsä sunnuntaina
  • Oppilaat osaavat ottaa hienosti vastuuta ja tehdä yllättävän upeita tuotoksia. Nuorilla on sellaisia taitoja, joita me aikuset ei osata edes ajatella.
Haasteita tässä TVT projekstissa:
  • Aikataulu oli tiukka, paljon tekemistä
  • Oppilaat joutuivat tekemään suurimman osan kotona - toisaalta kasvatti omatoimista työskenetelyä ja vastuunottoa!
  • TS -luokassa ei ollut langatonta nettiyhteyttä - joten emme voineet käyttää Grome bookkeja niin usein kuin olisi ehkä ollut tarvetta
  • Osa opiskelijoista olisi tarvinnut ehdottomasti enemmän henkilökohtaista ohjausta.
  • Jos oppilaalla ei ole kotona tarvittavaa laitteistoa/aikuista tukemassa - syntyy eriarvoistava lähtökohtatilanne työstää portfoliota kotona
  • Opettajan olisi ollut hyvä pystyä perehtymään tekniikkaan hiukan enemmän etukäteen
  • Kurssille olisi ollut hyvä rakentaa hiukan tarkempi runko ja huolehtia, että koneita olisi ollut  useammin  käytössä. Toisaalta luokassa on yksi kone, jota sai aina käyttää.
  • Töiden esittelylle olisi ollut hyvä varata yksi kerta aikaa - nyt hienot työt eivät päässeet laajalle porukalle tietoisuuteen. Messut olisivat olleet tosi hyvä ajatus. - Voisikohan töitä vielä esitellä viimeisellä viikolla?
Kiitos kaikille tästä mahtavasta TVT -projektista. 
Olen saapunut tälle vuosituhannelle opetuksessani!
   T. Marika
Meri-Leija Ikosen digitaalinen portfolio

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti