keskiviikko 21. toukokuuta 2014

Kahoot opetuksessa

Sain viime vuoden puolella vinkin kollegalta web-sovelluksesta nimeltä Kahoot. Kahootin avulla on mahdollista luoda monivalintakysymyksiä joihin oppilaat vastaavat omilla mobiililaiteillaan. Kysymykset voivat sisältää pelkkää tekstiä tai ne voivat liittyä kuvaan tai videoon. Kahoot poikkeaa muista monivalintasovelluksista siinä, että sillä voidaan luoda visa, jossa oppilaat saavat oikeista vastauksista pisteitä ja kilpailevat toisiaan vastaan. Kouluihin on jo pitkän aikaa kaupattu vastaavaan tarkoitukseen erilaisia vastausjärjestelmiä, jotka ovat kuitenkin melko kankeita käyttää.


Vastaamalla kysymyksiin oikein osallistuja voi ansaita 1-1000 pistettä vastausnopeudesta riippuen. Kahoot näyttää pelin edetessä ainoastaan viisi parhaiten sijoittunutta pelaajaa, jolloin kenenkään ei tarvitse ainakaan julkisesti olla viimeisenä . Oppilaiden mobiililaitteissa näkyy kysymysten välissä heidän pistemääränsä, sijoitus sekä kuka on pisteissä edellä. Olen huomannut, että tieto edellä olevasta kilpailijasta toimii monella kannustimena parantaa omaa tulostaan. Pelin lopussa opettajalla on mahdollisuus tallentaa oppilaiden vastaukset ja muuta tilastotietoa Excelinä.


Kahootin ehdottomia hyvä puolia on sen helppokäyttöisyys. Opettaja tekee kysymykset verkkoon, jolloin ne ovat aina käytössä koneesta riippumatta. Kysymykset voi heijastaa videotykillä kankaalle ja oppilaat vastaavat kysymyksiin omilla mobiililaitteillaan, jolloin erillisiä koneita oppilailla ei välttämättä tarvita. Ainoa vaatimus on, että mobiililaitteessa on selain ja pääsy internetiin.


Oppilaat ovat ottaneet Kahootin innolla vastaan. Syynä lienee normaalista poikkeava pelimäinen tapa käydä asioita läpi. Osaa oppilaita motivoi selvästi myös kilpailutilanne ja oman mobiililaitteen käyttö. Myös normaalisti passiiviset oppilaat ovat usein Kahootista innostuneet.


Kahootilla ei ole mielekästä käydä läpi monimutkaisia asioita, mutta termien opiskelu ja yksinkertaiset aiheet on helppo tehdä hieman mielekkäämmäksi. Esimerkkeinä biologiassa eläinten ja maantiedossa valtioiden tunnistaminen.


Kahoot on hyvä lisä opetukseen ja tulen ainakin itse käyttämään sitä jatkossa. Olen jakanut idean myös biologian, maantiedon ja terveystiedon opettajien facebook sivulla. Monet opettajat ovat kommentoineet ottaneensa Kahootin käyttöön ja kertoneet oppilaiden myös innostuneen siitä.


Alla olevasta linkistä voi käydä katsomassa erästä tekemääni visaa (vaatii kirjautumisen Kahootiin).
Euroopan valtiot

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti