tiistai 20. toukokuuta 2014

Läppärit koevälineenä

Sähköiset ylioppilaskokeet tekevät tuloaan ja sitä silmällä pitäen olen pitänyt kahdella lukion kurssilla sähköisen kokeen. Kokeet olivat hyvin perinteisiä ja sisälsivät termien selitystä sekä esseitä, mutta vastaaminen tapahtui Chromebookeja ja drivea käyttäen. Ennen koetta loin jokaiselle oppilaalle oman dokumentin, joka on kuitenkin ollut minun hallinnassani. Dokumenttiin olen laittanut kysymykset tai vaihtoehtoisesti kysymykset on jaettu paperilla ja vain vastaaminen on tapahtunut koneella. Koepäivänä annoin käyttöoikeudet dokumenttiin oppilaille, jolloin he pystyivät vastaamaan. Kun oppilas oli mielestään valmis, poistin oppilailta oikeudet käyttää dokumenttia.  

Oppilaat suhtautuivat sähköiseen kokeeseen hyvin positiivisesti. Eduiksi laskettiin ainakin se, että vastausta oli helppo muokata jälkeenpäin, jolloin kysymyksiin oli “rennompi” vastata. Opettajan näkökulmasta katsottuna hyviä puolia oli mm. kokeiden arvostelu, sillä kokeet kulkivat sähköisesti aina mukana ja arvostelu oli helppo antaa tehtäväkohtaisina kommentteina. Myös palauttaminen oli todella helppoa. Kun kokeet oli tarkastettu, jaoin ne drivessä uudelleen oppilaille ja annoin heille kommentointioikeudet, jolloin oppilaat pystyivät tahtoessaan kommentoimaan pisteitä ja niiden perusteluja. Sähköiseen kokeeseen oli myös äärimmäisen helppo lisätä selkeitä värikuvia ja diagrammeja. Tulevaisuudessa ajatuksena on, että oppilaat voisivat tehdä itse mm. digrammeja osana koetta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti